Příchod na svět

„Dej procitnout mým smyslům – probuď mě z temnot lůna a propůjč tvar podstatě, jíž jsem.“

Audrey Willis

Na své výpravě do života, skrze porodní cesty, prodělává dítě zásadní fyziologickou změnu. Děloha byla bezpečným, tmavým a teplým místem, chráněným před vlivy vnějšího světa. Při opouštění tohoto prostředí je však dítě náhle vystaveno světlu, volnému prostoru, gravitaci, hluku, chladnému vzduchu a hmatovým podnětům. Tváří v tvář takovému náporu potřebuje novorozeně ujištění, které mu může poskytnout jedině bezprostřední kontakt s matkou. V průběhu adaptace na toto neznámé nové prostřední se u dětí projevují charakteristické reakce. Miminka, která se narodila fyziologicky, jsou obvykle bdělá, intenzivně vnímají své okolí a zejména matku. Intervence v průběhu porodu však mohou chování dítěte po porodu ovlivnit. Zejména v případě farmakologických zásahů (kde podaná látka prochází placentou) je snížena zmíněná bdělost dítěte. Dítě přichází na svět vybavené komplexním komunikačním systémem, který okamžitě spouští svoji činnost. Novorozenec je sociální bytost, jež má vlastní individualitu, schopnost ovlivňovat své okolí i podléhat jeho vlivům. S novorozencem lze efektivně komunikovat za pomoci zraku, sluchu a hmatu, a zajistit tak jeho úspěšnou adaptaci na život mimo dělohu. Současná zjištění ukazují, že k průběhu porodu z hlediska matky i dítěte můžete významně přispět tím, když pro něj vytvoříte bezpečné, klidné a teplé prostředí. Tak bude rodička moci snáze naslouchat svým instinktivním mateřským reakcím během porodu i v průběhu prvních hodin po něm.

Posuzování normálního chování dítěte

Zažitá představa, že novorozenec je nepopsaný list již tak docela neplatí. Dítě má od samého počátku schopnost vstřebávat informace a poznávat svoji rodinu a prostředí. Stav novorozence se zpravidla hodnotí na základě skóre podle Apgarové. To je však pouze základní fyziologické posouzení hlavních systémových funkcí. S rozvojem povědomí o širších behaviorálních ukazatelích pohody dítěte se zavádějí nové postupy, založené na komplexnějším hodnocení. Nebudeme-li se omezovat pouze na metodu testu podle Apgarové, sledování chování a reakcí novorozeněte nám poskytne daleko přesnější obrázek o jeho stavu a pohodě. Pro porodní praxi se nabízí využití Hodnotící škály chování novorozenců (Neonatal Behavioral Assessment Scale - NBAS), kterou zavedl T. Berry Brazelton, jež slouží k posouzení bdělosti (a dalších projevů chování) novorozenců. Toto hodnocení poskytuje individuální emoční a behaviorální „portrét“ novorozence, jenž zachycuje jeho silné stránky, adaptační reakce a možné slabiny. Lze jej využít při vytváření vhodných metod péče, zaměřených na posílení prvotní vazby mezi novorozenci a rodiči a podpoření pozitivních výsledků v oblasti normálního porodu. Hodnotící škála NBAS vychází z poznatku, že miminka, včetně jedinců křehčí konstituce, disponují již v okamžiku narození řadou schopností. Prostřednictvím svého chování také dokáží „komunikovat“ dosti racionálním způsobem. Nejedná se o pouhé reakce na podněty v okolí, jak se předpokládalo v minulosti, ale o aktivní snahu své okolí ovlivňovat. Abychom jako poskytovatelky péče dokázaly přistupovat k jednotlivým dětem vhodným způsobem, musíme v prvé řadě porozumět jejich schopnostem a náznakům vyplývajícím z jejich chování. Je nezbytné sledovat schopnost dítěte zorientovat se a rozpoznat, jak se jeho stav proměňuje a reaguje na podněty z okolí.

Praktické tipy

- Promluvte si s budoucí maminkou o tom, jak přivítá své novorozené dítě – vysvětlete jí, jak může děťátko reagovat na šok z příchodu na svět a jaké bude mít potřeby ohledně kontaktu a dodání pocitu jistoty.
- Vytvořte vhodné prostředí pro porod – aby bylo pohodlné a útulné nejen pro rodičku, ale umožnilo také jemné a vlídné přivítání novorozeněte. Možná máte za to, že pro posouzení stavu novorozence je zapotřebí jasné osvětlení, ovšem ve skutečnosti je pro získání úplné představy o jeho stavu třeba využít všech smyslů. Takové posouzení lze provést velmi citlivě a diskrétně, aniž bychom dítě vystavovaly dalšímu šoku. Resuscitační zónu si připravte někde stranou, aby byla v dosahu v případě potřeby, ale zároveň nerušila.
- Seznamte se s teorií šesti stavů vědomí six states of consciousness – naučte se vyhodnotit schopnost dítěte ovládat přechody mezi jednotlivými stavy to control his state from one state to another a udržet se ve stavu bdělosti maintain alertness.


Doplňující odborná literatura

Brazelton TB, Nugent JK (1995) The Neonatal Behavioral Assessment Scale. Mac Keith Press, Cambridge Royal College of Midwives (2003) Brown Study Series Number 4. Midwifery Clinical Practice: the fetus in labour - the baby at birth. Royal College of Midwives Trust, London Odent M (1976) Entering the World Maron Boyars Leboyer F (1975) Birth Without Violence Wildwood House Michaelides S Physiology, Assessment and Care (Neonate). In: Henderson C, Macdonald SE (eds) (2004) Mayes' Midwifery: A Textbook for Midwives (13th Edition)Bailliere Tindall, London